Salderingsregeling wordt afgebouwd
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft, wordt opslaan van energie in een thuisbatterij interessanter.
Vanaf 2025 bouwt de overheid waarschijnlijk de salderingsregeling af. De Tweede Kamer heeft op 8 februari ingestemd met het wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen. De Eerste Kamer moet nu beslissen of de afbouw daadwerkelijk start op 1 januari 2025. Dat wordt nog spannend, omdat in de tweede kamer de PVV, Groenlinks, de PvdA, , Ja21, PvdD en de BBB tegen stemde. Die partijen samen hebben ongeveer 39 van de 75 zetels in de eerste kamer. Daar moet dan dus nog wel wat gebeuren.
In 2031 moet van Europa het salderen zijn in ieder geval zijn afgeschaft. Of deze tussentijds geleidelijk (paar % per jaar) zal worden afgebouwd of in 2031 in een keer, is afhankelijk van de politiek.
Wat is salderen?
Zonnepanelen wekken overdag veel energie op. Die gebruikt de bewoner deels direct en geeft hij deels terug aan het net.
In de avond en nacht wekken zonnepanelen (bijna) geen energie op. Dan is het electriciteitsverbruik meestal groter, waardoor de bewoner weer energie uit het net haalt. Met de salderingsregeling worden teruggeven (verkoop) en weer uit het net halen (koop) tegen elkaar weggestreept. Dat gebeurt administratief één keer per jaar. Als die regeling er niet meer is, krijg je als bewoner een veel kleiner bedrag terug als je stroom teruggeeft aan het net (verkoopprijs van stroom).
Teveel aan energie tijdelijk opslaan
Met een thuisbatterij kun je het teveel aan energie van de dag tijdelijk opslaan en dat ’s avonds weer uit de batterij gebruiken. Vooral van maart tot oktober als er relatief veel zon is, levert dat veel op. Ook het elektriciteitsnet is blij met dit soort accu’s, want als op zonnige dagen bewoners veel energie vanuit zonnepanelen aan het net teruggeven, raakt het net overbelast.
Subsidie
Thuisbatterijen zijn nog relatief duur, maar als daar subsidie op komt, zoals in België het geval is, dan wordt de investering in combinatie met het afschaffen van de salderingsregeling interessant. Vooral als er relatief veel zonnepanelen op het dak liggen, waarmee je overdag meer stroom opwekt dan verbruikt. Zodra je panelen overdag meer stroom opwekken dan je op dat moment verbruikt helpt een batterij. Of subsidie op batterijen gaat komen ligt aan de politiek. De VVD en Christen Unie gaven in februari 2023 aan voorstander te zijn. Het is momenteel niet duidelijk hoeveel partijen zich daarbij aan willen sluiten.
Dynamisch energiecontract
Bij een dynamisch energiecontract veranderen de stroomprijzen elk uur. Hoe meer vraag naar elektriciteit, hoe hoger de prijs en andersom. Bij zo een contract kan een batterij ook gunstig zijn in combinatie met software die met die prijs rekening houdt. Je kunt dan elektriciteit terug leveren aan het net als de stroom heel duur is. En elektriciteit uit het net halen als de stroom heel goedkoop of zelfs gratis is. Nog niet alle energieleveranciers bieden de mogelijkheid van een “dynamisch energiecontract”. In zo’n geval moet je dus wachten of direct overstappen naar een leverancier die deze mogelijkheid wèl biedt.
Hybride omvormer
Heb je zonnepanelen en een batterij dan is er ook een hybride omvormer nodig. De huidige omvormers zetten gelijkstroom van de zonnepanelen om in wisselstroom van het stopcontact. Een batterij heeft echter gelijkstroom nodig. En een hybride omvormer kan ook gelijkstroom aan de batterij leveren. Dus schaf je zonnepanelen aan en wil je in de nabije toekomst een thuisbatterij, dan is het verstandig meteen een hybride omvormer te kopen.
Maar je kunt ook later een batterij kopen met daarin een omvormer, reeds ingebouwd. Een hybride omvormer is dus echt niet per se noodzakelijk. Sterker nog, met een hybride omvormer zit je verplicht vast aan hetzelfde merk batterij.
Een hybride omvormer is duurder dan een gewone omvormer. De extra kosten in combinatie met de snelheid van afschaffen van salderen bepalen of zo een omvormer financieel de moeite waard is.
Elektrische auto als thuisbatterij
Sommige auto’s kunnen te veel stroom van zonnepanelen in hun accu opslaan. De elektrische auto en de autolader of laadpaal moeten dan
beiden bi-directioneel kunnen laden. Daarmee kunnen dit soort auto’s als ze voor de deur staan twee kanten op laden en daarmee ook fungeren als thuisbatterij.
Door de salderingsregeling is een thuisbatterij voor iemand met zonnepanelen nog niet interessant, maar als die regeling afgeschaft wordt én er komen gunstige regelingen voor de thuisbatterij, dan verandert dat.